Jan 10, 2009

Erti Sebuah Kemenangan

Kemenangan bukanlah hanya ketika kita berjaya mengalahkan lawan di suatu perlawanan. Bukan hanya ketika kita berjaya mencapai sesuatu yang terbaik dan bukan hanya ketika kita berjaya mendapatkan semua yang kita inginkan dalam hidup ini.

Tapi, kemenangan adalah di saat kita dapat melawan suatu kegagalan. Saat di mana kita dapat mengatasi musibah. Saat di mana kita dapat bangun dari keadaan yang menyedihkan. Dan, saat di mana kita merasa sangat berputus asa namun kita mampu lagi berjuang untuk menghadapi semua dugaan.

Kemenangan adalah saat di mana kita dapat menjadikan ia sebagai petanda betapa sayangnya Allah kepada kita. Saat di mana kita menyedari betapa kita dapat lebih pengajaran dan pengalaman dari semua kegagalan yang kita alami.

Kemenangan juga adalah saat di mana kita melangkah begitu mantap dan yakin bahawa kita begitu hebat untuk sekadar melawan suatu kegagalan. Saat di mana kita dapat mengalahkan diri kita sendiri, sehingga kadang-kadang kita menginginkan sebuah kegagalan kerana kegagalanlah yang membuatkan kita sedar dan insaf di mana kita berada.

No comments: