Jun 11, 2010

nun..

hari ni saya menjejakkan kaki di celpad uia gombak buat pertama kali. huhu. tapi kalau celpad pj tu selalu la dulu. masa fisrt sem kat pj. pape pon, nak ucap terima kasih kat kabir, sebab dia tunjuk bilik pensyarah kat mana. entah2 kalo tak ke hulu kenhilir pon tak nampak2 gak bilik mdm zainiyah tu. padehal dah 2 kali lalu. kali ketiga baru jumpa, tu pon dengan pertolongan kabir. huhu

lepas hantar tugasan, singgah di kedai kek (dekat ngan evoke, tapi saya tak tahu nama kedai ni apa, huhu). tiba2 terasa nak makan sheperd pie. pastu saya pon suruh la akak yang jaga kedai tu panaskan sikit. (mengada je sbnarnye, huhu) maka, dia suruh tunggu 15 min. meja terdekat suma sudah berpenghuni. maka saya pon duduk dengan seorang warga asing. nama dia nun. memula tu heran gak. pastu tanye la apa maksud nama dia tu. pastu dia cakap salah satu perkataan dalam al-quran. terfikir... agak lama.. pastu dia cakap surah al-qalam. dan saya pon berkata ooooooooooooooooo.. dengan agak lama. huhu. seronok gak cakap ngan dia ni. masa tu saya bertutur dalam bahasa inggeris (eh, mestila. takkan nak cakap melayu lak. huhu). lepas 15 minit, saya pon ucap selamat tinggal, amik shepered pie yg tidak panas. dan pulang ke mahallah

dulu, pernah ada kawan (bukan warga tempatan) cakap, susah nak berkawan dengan warga tempatan ni, walaupun pelajar uia, tapi ramai yang macam tak reti cakap bahasa inggeris. bukan sekali dua. tapi sampai sekarang kalau ada kawan (bukan warga tempatan) cakap macam tu, sampai sekarang reaksi saya menunjukkan: ia ke?

telah diakui oleh ramai pihak, lebih mudah berkomunikasi dengan bahasa ibunda. tetapi perlukah semua orang perlu mempelajari bahasa ibunda untuk berkenalan dengan kita?

tukar tajuk sikit. tadi dr hanafi nampak saya dan dia melambai tanda nampak kamu.. seronok. haha. gaya dia hari ni nampak sangat innocent. tidak seperti selalu segak dan bergaya..

No comments: