Oct 22, 2010

tidurlah...

hello all!! haha.. my first writing in this blog. thankx for inviting me to be a member for this blog. aceceh.. ayat tak blea blah..

so, tajuk kita pada pagi yang indah permai ni ialah tidur.. dalam kata omputih nya, sleep.. manusia tidur pada malam hari untuk merehatkan tubuh, pastu bangun pagi2. suppose to be la. tapi sekarang ni, toksah kasi contoh jauh, my circadian time pon dah lari. apa bende lak 'circadian' ni? dalam bahasa senang sleep-wake cycle. dah la saya ni jenis suka tidur. bila ngantuk tidur, bila penat tidur, bila stress tidur. macam lari dari kenyataan pon ada. hish aku ni.

eh. lama pulak muqaddimah. ok la masuk main point terus. semalam, lepas usrah (halaqah, or what ever u may call it), tanye la kak naqibah ni. macam mana nak balance-kan diri, time. yelah sekarang ni usrah pon tak macam dulu. bak kata kak wan, dah naik darjah. pastu karate lak dah naik senpai. pastu kelas lak, dah naik kerja (masa 2nd year dulu, sangat senang lenang. masa banyak tak tahu nak buat apa). society lain memang dah bubye awal2. haha.

apa eh nak cakap tadi? ha, dah ingat. so kesimpulannya, kurangkan tidur. banyakkan kerja. tambahkan ibadah. bangun qiam tak? err, dah lama tak buat. adoyai. teruk btul la graph aku ni. nak minta ampun pon macam dah segan. sebab lepas tu buat gak dosa. oh teruknya perangai aku ni.

dah alang2 cakap pasal usrah semalam, jom la kupas skit isi dlm usrah tu.

memula tu, saya datang LEWAT lagi. n setakat ni, sem ni, tak pernah lagi jadi 1st to come. paling awal pon no 3. anyway, memula tu baca surah ali imran, 93-112. pastu baca translation. in short(summary yg saya wat sendiri, kemungkinan salah), man has the ability to choose. we r the one who choose to be ignorant. cuz Allah has give ample signs for us to see. n in the case yg tak nak mengaku kebenaran, dia akan cari alasan yg teramat banyak. konon lagi hebat. dah kasi jawapan terang2 kat Quran pon dia tak nak ngaku kesilapan. harap2 aku bukan golongan yg macam ni..

pastu baca kitab tauhid, fasa 4 sampai 6. agak blurr masa tu. tapi apa yg saya dapat time ni is that, man has the ability to think. thou it is limited, but if we make full ue of our brain, we can see that Allah is actually there. here la, baru rasa dekat. hehe

pastu last, before tutup, cakap pasal dakwah yg sepatutnya takde compromi. in short, Islam should always be our first priority. tapi la ni, aku macam mendahulukan diri sendiri je. oh, insaflah. insaflah....

saya tahu dah lari tajuk. masa pon menunjukkan dah jam 12. so bukan pagi yg permai pon. dah tengah hari dah ni. haha

No comments: