Oct 22, 2010

kisah2 dalam al-Quran

masa kecik2 dulu, sebelum tidur ayahanda selalu je bacakan buku. tapi selalu dengar separuh jalan je. sebab dah tidur. hehe. pernah sekali tu, ngantuk sangat2. tapi belum habis ulang kaji, esok nak exam. tapi ayah saya baik dia baca jugak buku teks tu. pagi esok, dapat jawab exam, tapi tak ingat pon ada baca bende bab tu. balik rumah lepas exam, bagitau mak. mak senyum je. pastu bagitau bapak (saya panggil ayah saya bapak), dia cakap dia bacakan bab tu masa saya dah tidur.

anyway, baru je lepas baca Quran. tiba2 terasa nak share pulak. ni jugak antara kisah2 yang ayah saya pernah baca sebelum tidur. tapi dulu tu selalu baca buku je la. banyak sangat sebenarnye cerita2 best kat dalam Quran. tapi post ni pasal surah ni je la dulu k..

surah al-A'raf:
[59]
Sesungguhnya Kami telah mengutuskan Nabi Nuh kepada kaumnya, lalu berkatalah ia: “Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan Allah, (sebenarnya) tidak ada Tuhan bagi kamu selain daripadaNya. Sesungguhnya aku bimbang, kamu akan ditimpa azab hari yang besar (hari kiamat)”
[60]
Ketua-ketua dari kaumnya berkata: “Sesungguhnya kami nampakmu (wahai Nuh) berada dalam kesesatan yang nyata”.
[61]
Nabi Nuh menjawab: “Wahai KaumKu! Tidak ada padaku sebarang kesesatan, tetapi aku adalah seorang Rasul dari Tuhan sekalian alam.
[62]
“(Tugasku) menyampaikan kepada kamu perintah-perintah yang (diutuskan oleh) Tuhanku, serta aku memberi nasihat kepada kamu, sedang aku mengetahui (melalui wahyu) dari Allah akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.
[63]
“Adakah kamu merasa ragu-ragu dan hairan tentang datangnya kepada kamu nasihat pengajaran dari Tuhan kamu melalui seorang lelaki dari golongan kamu, untuk memberi peringatan kepada kamu, dan supaya kamu bertaqwa dan juga supaya kamu beroleh rahmat?”.
[64]
Mereka terus mendustakannya, lalu Kami selamatkan dia dan orang-orang yang bersamanya di dalam bahtera, dan Kami karamkan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami. Sesungguhnya mereka adalah kaum yang buta (matahatinya daripada melihat kebenaran)



panjang la pulak. tapi best. saya suka. banyak pengajaran. ni baru cerita nabi Nuh, belum cerita2 yg lain..

saya tahu intro tadi sebenarnya takde kena mengena ngan isi. tapi ni kan karangan saya. maka format saya la tentukan. hehe

No comments: