Jun 24, 2010

cerita zaman kini..

dari link ke link yang lain. bila dah takde kerja, inilah kerja saya. baca blog orang, dan rakan2 mereka. nak pendekkan cerita, maka saya terjumpa article ni. tekan sini.

kisah ni baru lagi. tapi saya juga sudah terlupa sampailah saya jumpa article ni. hish, pelupa betul saya ni kan? pendekkan cerita, kisah ini juga membuatkan saya teringat kepada midterm eap saya yang setakat lulus. huhu. walupun kes kali ini berkenaan dengan kompilasi melahirkan anak hingga maut, dan masa eap perkenaan petolongan terhadap remaja hamil [lebih kurang la], tapi pokoknya sama. ZINA

sudah jelas dalam Quran:
"janganlah kamu mendekati zina" (surah al-Isra', 17:32)
 tapi kenapa ya, ramai lagi umat Islam seperti tidak mengerti sebaris ayat ini. 

lumrah manusia untuk suka sesama makluk, termasuk saya, dia dan juga kamu. saya rasa saya pernah menulis rangkap ini di blog saya, tetapi suka untuk saya mengulanginya.
cinta bunga, bunga akan layu, 
cinta manusia, manusia akan mati, 
maka cintalah Allah, kerna Dia kekal abadi..

kekasih, pancar, boyfren/girlfriend. ada apa dengan semua ini? bagi saya ini semua trend semata-mata. sebab ramai ada, perlukah kita adakan sama koleksi ini. sesetengah manusia, si jejaka mahupun si gadis, betukar tukar teman yang dikatakan istimewa seperti menukar barang. tidak suka akan dibuang, dicari yang baru. mungkin ada kebenaran dalam ayat yang dikatakan untuk menentukan bakal suami/isteri. tetapi perlukah semua ini? nenek saya ok je. perkahwinan dirancang keluarga. 

jujur saya katakan, sebenarnya saya dah penat dengan kata2 'kenapa ko tak pernah ada boyfren'. sebab bagi saya ini semua tidak perlu. kalau sudah ada jodoh, maka akhirnya kami akan bersatu. kalu takde, takde la. dulu pernah ade kawan saya ada tulis kat blog dia. tekan sini  maka, paham paham je la ye. haha. 

ok, sebenarnya nak tulis lain, tapi tertulis lain. tapi layan je la. sebab say pon dah tak ingat memula nak tulis apa. hahahha. do comment..

4 comments:

Ameen Topa said...

OK I will comment and I'll make it short :)
It is really seldom to hear or read about these incidents in the place where I grew up (Saudi Arabia). So from my opinion, I think it is spread here because the mixed education between boys and girls.

Anonymous said...

love the last link u attached =)
~hope u knoe who~

Khadijah Rahman said...

erm.. kak wan maryam eh?

Khadijah Rahman said...

no. ni hanisah kn??